Dogoterapia to metoda wspomagająca rozwój, terapię i rehabilitację
z udziałem odpowiednio wybranych i wyszkolonych psów. Czworonożny przyjaciel pomaga w przezwyciężaniu słabości i trudności. Zachęca do podejmowania nowych działań. Towarzyszy wszystkim działaniom, wspiera, motywuje, ale nigdy nie ocenia i nie krytykuje, za to okazuje radość
z osiągniętego sukcesu.
W Centrum „Podać łapę” dogoterapia obejmuje:
Animal Assisted Activities – zajęcia z udziałem zwierząt, które mają na celu poznanie psa, nawiązanie z nim pozytywnych relacji. Podczas spotkań dzieci uczą się jak bezpiecznie postępować z psem, jak należy go pielęgnować
i o niego dbać. Zajęcia mają charakter rekreacyjny, motywacyjny, edukacyjny
i poprawiający jakość życia.
Animal Assisted Education – zajęcia edukacyjne z udziałem zwierząt, mają na celu poprawę funkcji poznawczych dziecka, jego sfery umysłowej. Doskonale wpływają na rozwój mowy, poprawę koncentracji, pobudzenie zmysłów. Poprzez zabawę z psem dzieci chętniej uczą się rozpoznawania kolorów
i kształtów, dostrzegania podobieństw i różnic. Z przyjemnością uczą
i doskonalą technikę czytania oraz rozwiązują zadania matematyczne.
Animal Assisted Therapy – zajęcia terapeutyczne z udziałem zwierząt, które mają ściśle określony cel. Wpływają na poprawę funkcjonowania psychicznego, emocjonalnego, fizycznego, społecznego oraz poznawczego. Całościowa terapia odbywa się na podstawie indywidualnie opracowanego programu terapeutycznego, dopasowanego do możliwości i predyspozycji dziecka.
Wszystkie zajęcia jakie oferuje Centrum „Podać łapę” przeznaczone są zarówno dla osób zdrowych, jak i niepełnosprawnych fizycznie czy intelektualnie.
Dzięki dogoterapii dziecko może min.:
- przełamywać lęki,
- uczyć się właściwych postaw w stosunku do psa,
- budować poczucie pewności siebie i własnej wartości,
- nawiązywać kontakty z rówieśnikami,
- przestać być samotne,
- nauczyć się okazywania i rozumienia emocji,
- podnosić swoją aktywność,
- uczyć się samodzielności,
- doskonalić mowę i wzbogacać zasób słownictwa,
- stymulować zmysły,
- poprawić koncentrację,
- doskonalić koordynację ruchów,
- rozwijać myślenie przyczynowo – skutkowe,
- rozwijać motorykę małą i dużą,
- zwiększyć swoją aktywność i sprawność ruchową,
- chętniej czytać i pisać,
- lepiej rozwiązywać zadania matematyczne,
Tematyka zajęć dostosowana jest do zainteresowań i indywidualnych potrzeb uczestników.